بازی‌ های ویدئویی آنلاین؛ سرگرمی محبوب کودکان و نوجوانان

بازی‌ های ویدئویی آنلاین؛ سرگرمی محبوب کودکان و نوجوانان

بازی های ویدیویی آنلاین

بازی‌های ویدیویی آنلاین نوعی سرگرمی تعاملی‌اند که توسط دستگاه‌های الکترونیکی مجهز به پردازشگر انجام می‌شوند. بسیاری از این بازی‌های انلاین به‌دلیل تولید تصاویر متحرک با توانایی نمایش روی صفحه نمایشگر ، بازی ویدئویی قلمداد می‌شوند. بنا بر آمارهای جهانی، امروزه ویدیو گیم های آنلاین انتخاب عمده بازی‌کنندگان و اینترنت بستر اصلی بازی توسط کاربران است. ویژگی اصلی بازی های انلاین دونفره و چند نفره ، درگیر شدن و تعامل بالای کاربر در آن‌هاست که این ویژگی سخن از بایدها و نبایدها را در صنعت گیم مهم کرده است. ازاین‌رو اطلاع از جامعه آماری بازیکنان بازی‌های ویدیویی آنلاین برحسب متغیرهای جمعیت‌شناختی مانند سن، جنسیت، محل سکونت و… اهمیت دارد. این اهمیت در مطالعه و بررسی رابطه کودکان و نوجوانان و بهترین بازی های آنلاین افزون می‌شود؛ زیرا این بازی‌ها با ویژگی‌های غوطه‌وری و درگیر شدن شدید می‌توانند آثار روان‌شناختی و عاطفی داشته باشند.

در سالهای اخیر صنعت بازی های ویدیویی رشد افزایشی داشته و حتی از صنعت سینما و فیلم‌سازی هالیوود هم سبقت گرفته است. روزانه اخبار زیادی از بهترین بازی های آنلاین جهان و ایران به گوش می رسد.

تعداد گیمرهای دختر و گیمر های پسر

بنا به یافته‌ها 67.8 درصد از کودکان و نوجوانان یا هرگز بازی های ویدیویی آنلاین را انجام نمی‌دهند، یا به‌ندرت بازی می کنند. در این میان سهم گویه «هرگز» 48.1 درصد است. به‌ سخنی نیمی از کودکان و نوجوانان مشارکت‌کننده در پژوهش، هرگز بازی آنلاین ویدئویی انجام نداده‌اند.

شکل زیر میزان انجام بازی‌ های ویدیو گیم را برحسب جنسیت نشان می‌دهد. همان‌گونه که مشاهده می‌شود، 61.8 درصد از دختران نه تنها بازی های آنلاین دخترانه بلکه هیچ بازی آنلاینی انجام نداده‌اند. این عدد در پسران 36.2 درصد است که تفاوتی 25.6 درصدی میان آن‌ها وجود دارد. با نظر به نتایج، پسران بیش از دختران بازی ویدیویی انجام می‌دهند. به‌طور کلی در دهه گذشته، تاریخچه بازی‌ های ویدیویی ضدفرهنگ شده و میزان خشونت آن‌ها افزایش یافته است. به این سبب شاید بتوان دلیل تفاوت مذکور را در انجام بهترین‌ بازی‌ های جهان ، گرایش کمتر دختران به خشونت عنوان کرد.

گردش مالی بازی های ویدئویی انلاین

در سال 2020 گردش مالی بازی های ویدیویی آنلاین بیش از 180 میلیارد دلار رقم خورد. 72 میلیارد از این مقدار به بازی های ویدیویی ایفون و اندروید موبایل مربوط می شود. پیش بینی می شود این رقم در سال 2023 به بالای صد میلیارد دلار برسد. در سال 1399 این مقدار برای برای گیمرهای ایرانی به بیش از 1500 میلیارد تومان رسید که رشد چشم گیری به شمار می رفت.

بازی های ویدیویی ایرانی

بر اساس پژوهش مرکز طرح‌های ملی ایران 51.9 درصد کودکان و نوجوانان ایرانی بازی‌ آنلاین ایرانی انجام می‌دهند. مطابق تصویر زیر از جامعه آماری سوال شد که آیا بازی های ایرانی اندروید با برای کامپیوتر را انجام می‌دهند؟ و در طیف هفت قسمتی پاسخ‌ها جمع‌آوری شده است.

انجام بازی‌های ویدیویی جدید آنلاین از سوی کودکان و نوجوانان بر اساس محل سکونت نشان می‌دهد کودکان و نوجوانانی که در مناطق شهری ساکن‌اند، نسبت به هم‌سالان خود که در مناطق روستایی سکونت می‌کنند، بیشتر به بازی های کامپیوتری علاقه دارند. اما نکته جالب توجه، تفاوت درصدی کمتر میان این دو دسته در انجام بازی‌های ویدیویی اندروید ، نسبت به سایر رفتارهای مبتنی بر سرگرمی در اینترنت مانند تماشای ویدیو و… است.

طبق آمار انجام بازی های آنلاین ایرانی در کودکان و نوجوانان کشور به تفکیک استان‌های کشور، 63.6 درصد کودکان و نوجوانان استان سیستان و بلوچستان هرگز بازی‌ های اینترنتی انجام نداده‌اند. این عدد بیشترین رقم در بین تمام استان‌هاست. همچنین 15.5 درصد از کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه تقریباً همیشه بازی‌ های ویدیویی آنلاین بازی می‌کنند، که بیشترین درصد در میان استان‌هاست. با توجه به آمار میانگین کل کشور، کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه بیش از دو برابر میانگین کشوری گفته‌اند تقریباً همیشه بازی‌ های کامپیوتری آنلاین انجام می‌دهند. در استان سیستان و بلوچستان نیز 15.5 درصد بیش از میانگین کشور، کودکان و نوجوانان هرگز بازی آنلاین دو نفره یا گروهی فوتبال مافیا شطرنج و … انجام نداده‌اند.

سن گیمرها

یکی از متغیرهای جمعیت‌شناختی در پژوهش، سن است. در پژوهش حاضر دو گروه سنی ۹ تا ۱۲ و ۱۳ تا ۱۷ تفکیک شده‌‌اند. ۹ تا ۱۲ساله‌ها کودک و ۱۳ تا ۱۷ساله‌ها نوجوان‌اند. با توجه به یافته‌ها، نوجوانان کمی بیشتر از کودکان بازی‌های ویدیویی آنلاین انجام داد‌ه‌اند. گیمرهای  بازی‌های آنلاین اکنون بیش از هر ابزار دیگری از موبایل و بهترین بازی های موبایل ایفون و اندروید با کیفیت بالا استفاده می‌کنند. امروزه با گسترش گوشی‌های هوشمند تلفن همراه و امکان‌های آن‌ مانند دسترسی اختصاصی کاربران، گستردگی دسترسی و… تعریف مفاهیمی مانند کودک‌سالی، جوانی و بزرگ‌سالی دگرگون شده است و بسیاری از تجربه‌ها که در گذشته متناسب با این مفاهیم تعریف می‌شد، امروزه درهم شکسته است.

جمع بندی

در سالهای اخیر و بعد از همه گیری ویروس کرونا تعداد گیمر‌ها با افزایش به 36.4 میلیون نفر رسیده است. این آمار نشان از این دارد که حدود نیمی از جمعیت کشور به بازی های ویدیویی آنلاین مشغول اند. این رشد صعودی دانلود بازی‌های موبایلی ، خرید کنسول‌های بازی و رشد ترافیک VOD‌ها در جهان هم رقم خورده است. 88درصد از گیمر های ایرانی از دانلود بازی موبایل ، 25 درصد از بازی کامپیوتر و 18 درصد از کنسول بازی استفاده می کنند. 77 درصد از گیمرهای ایرانی با استفاده از موبایل و 20 درصد کامپیوتر و 31 درصد تبلت و 18 درصد کنسول بازی خانگی و 11 درصد لپ تاپ و تنها 2 درصد کنسول بازی دستی بازی می کنند. امروزه به دنبال صنعتی شدن بازی های ویدیویی ، به جنبه سرگرمی بازی ها و ماهیت آنها توجهی نمی شود. در این میان بازی های مستقل به دور از حواشی با هدف سرگرمی گیمر فرصت رشد دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر بازدیدترین یادداشت ها

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و

نوآوری‌ در مدل‌های کسب‌وکار؛ رمز موفقیت بازی‌های موبایلی

امروزه صنایع فرهنگی و خلاق نقش مهمی در اقتصاد جهان دارد، با این حال شرکت‌ها و کسب‌وکارهای این حوزه با چالش‌های منحصر به‌فردی در مراحل سه‌گانه رشد، ...

پرسودترین رقابت؟ / نگاهی به جوایز ای‌اسپرت در مقایسه با جشنواره‌های سینمایی و رقابت‌های ورزشی

سرباز کمان‌دار عرب! همین یک عبارت کافی است تا برق از سر هر پی سی گیمر بپرد و به یکی دو دهۀ قبل، عرصۀ جنگ‌های صلیبی آن هم پشت مانیتورهای پهن و بزرگ ...
صنعت بازی‌ ویدئویی در آیینه آمار

صنعت بازی‌ ویدئویی در آیینه آمار

«دیگر فقط جوانک‌های چیپس‌خور گیمر نیستند». این جمله تام وینرایت دبیر بخش فناوری و رسانه اکونومیست است. مقصود او از این جمله، اعلام این واقعیت بوده ...
بازی ابری

فناوری بازی ابری به کدام سو می‌رود؟

بازی‌های ویدئویی هرساله از لحاظ بصری و گرافیکی پیشرفت و رشد قابل توجهی می‌کنند. این موضوع در عین حال که می‌تواند بسیار جذاب باشد و گیمرها را بیش از...